سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفر تا صد طراحی غرفه

ویژگی های غرفه های نمایشگاهی

بطور خلاصه می توان عنوان نمود یک غرفه نمایشی باید دارای ویژگیهای زیر باشد:

  1.  دارای جذابیت لازم
  2. هماهنگ با نوع کالاهای نمایشی
  3. وضعیت مکانی مناسب
  4.  قابل درک بودن پیام طراح برای بیننده
  5.  طراحی مناسب با کالاهای قابل ارایه

تعیین اندازه ی مناسب برای غرفه های نمایشگاهی

تعیین اندازه یک غرفه بر اساس ذوق و سلیقه نیست و صرف بزرگی غرفه به اعتبار شرکت نمی افزاید و کوچک بودن نیز ممکن است نتواند اهداف شرکت را محقق نماید لذا برای تعیین اندازه مورد نیاز یک غرفه می بایست تعداد کالاهای نمایشی ، اندازه و حجم و نحوه ارایه آنها ، نیاز به فضای مذاکره و تشریفات و ..... را در نظر گرفت و اندازه غرفه را بطور نسبی محاسبه نمود.

فضاهای تشکیل دهنده ی غرفه های نمایشگاهی

فضای غرفه می تواند به تعدادی و یا همه موارد زیر تقسیم شود :

  1.  فضای نمایش کالاها
  2.  فضای بخش اطلاع رسانی
  3.  فضای مذاکره و مشاوره
  4.  فضای نمایشهای تصویری
  5. فضای مبلمان اداری
  6.  فضای خدمات و پذیرایی
  7.  فضای انبار یا لوازم اضافی
  8.  فضای آموزشی

بخش اطلاعات فضاهای نمایشگاهی

در این بخش که معمولا در ابتدای غرفه است برای آشنایی و اطلاع رسانی شرکت ها با بازدیدکنندگان می باشد و از قسمت های مهم جهت جذب مخاطب و رسیدن به اهداف شرکت ها می باشد . در این بخش ارایه بروشورها و هدایای کوچک شرکت ها و راهنمایی بازدیدکنندگان و پاسخ به آنها در حد اطلاع رسانی انجام می پذیرد و می تواند بعنوان پیشانی شرکتها جهت نمایش شخصیت شرکت و جذب بازدید کننده عمل نماید .

بخش نمایش فضاهای نمایشگاهی

فضای نمایش از ارکان اصلی غرفه محسوب می گردد دراین بخش ارایه خدمات ، کالا و یا ماکت محصول انجام می پذیرد در این قسمت ارتباط مسئول غرفه و یا کارشناسان بخش فروش و فنی با بازدیدکنندگان و خریداران برقرار می گردد . بازدیدکننده از نزدیک با محصول و اهداف حضور شرکت آشنا شده و نحوه تعاملات بعدی پایه گذاری خواهد شد.

بخش مذاکره و مشاوره فضاهای نمایشگاهی

این بخش نقش مهمی در بازاریابی و فروش کالا و خدمات ورساندن مشتری به مرز آمادگی جهت فروش و انعقاد قرارداد دارد . در این بخش قابیلت های محصول، توانمندی شرکت و توضیحات کامل توسط گروه و یا فرد مذاکره در اختیار مشتری قر ار می گیرد و مذاکره اولیه، توافق نامه و احیانا امضائ پیش قرارداد و اهدای هدایای شرکت و کاتولوگ های تخصصی انجام خواهد پذیرفت . طراحی این بخش می تواند متفاوت و با الهام از اتاق جلسات و مذاکرات شرکت و دارای امکانات مناسب و راحت باشد. دراین بخش اگر فضا، وسعت لازم را داشته باشد می توان بخشی را جهت پذیرایی مهمانان خاص و برای انقعاد نهایی قرارداد تدارک نمود .

بخش پشتیبانی فضاهای نمایشگاهی

بخش پشتیبانی شامل دو ناحیه می باشد
- ناحیه قابل رویت : شامل مبلمان اداری و بخش پذیرایی مدعوین و بازدیدکنندگان می باشد
- ناحیه غیر قابل رویت : شامل فضای نگه داری تجهیزات و لوازم اضافی ، فضای آبدارخانه ، فضای استراحت و. . .

بخش آموزش فضاهای نمایشگاهی

این بخش با توجه به اهمیت بحث آموزش و استفاده بهینه از بعد تبلیغات و شناساندن شرکت و محصولات آن ، در صورت داشتن فضای کافی، محلی را در غرفه به این امر اختصاص می دهند و در آنجا علاوه بر معرفی شرکت، طرز کار و روش های اجرایی و تخصصی مربوطه و یا نحوه ارایه خدمات را رایگان آموزش می دهند .

طراحی غرفه چگونه صورت می گیرد؟

خلاقیت و هنر بهتر زیستن در فضا و زمان محدود، می تواند اولین ایده جهت طراحی غرفه نمایشگاهی باشد .
چرا طراحی غرفه در فرایند برگزاری نمایشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟ زیرا اگر غرفه ای بدرستی و کامل طراحی شده باشد در ازدحام و شلوغی دوران نمایشگاه می تواند پیام غرفه دار و یا شرکت را با تاثیر گذاری قوی به مخاطب مورد نظر برساندو با توجه به زمان محدود بازدیدکننده ازغرفه ( 5 الی 20 دقیقه ) بتواند تاثیر گذاری ماندگار در یک موقعیت رقابتی بوجود بیاورد .

استفاده ی مناسب از وسایل سمعی و بصری در فضاهای نماشگاهی

استفاده و بکارگیری صحیح وسایل سمعی و بصری علاوه بربالا بردن جذابیت غرفه می تواند اطلاعات مناسب وکاملی در اختیار مخاطب قرار دهد و نیاز به مذاکرات طولانی و بیان تمام مسایل نخواهد بود . از این لوازم می توان در نمایش کالاهایی که امکان نمایش در غرفه را نداشته اند، فراهم گردد . ارائه فیلم های از سوابق اجرایی در بخش تولید و خدمات نقش مهمی در اثر بخشی مذاکرات خواهد داشت .

گرافیک مناسب در فضاهای نمایشگاهی

با بهره گرفتن از این علم می توان پیام مورد نظر و یا اهداف مشارکت در نمایشگاه را به بیننده القا نمود . طرحهای ساده و واضح اثر بخشی بالاتری دارند و از سردر گم وخسته نمودن مخاطب جلوگیری می نماید ارئه اطلاعات باید در این بخش به موارد ضروری منحصر گردد .

منبع: chidane.com